Airseven Fly

FAQ - Ofte Stillede Spørgsmål

Find svar på de mest almindelige spørgsmål ved flyrejser med Airseven.

Hvis du ikke kan finde svaret på dit spørgsmål kan du kontakte os på [email protected]

HVORNÅR ÅBNER/LUKKER CHECK-IN?

Check-in til størstedelen af de europæiske destinationer åbner to timer før afgang og lukker 45 minutter før afgang. Enkelte flyvninger lukker tidligere, information herom kan være oplyst på dit rejsebeviset.

Passagerer, der ankommer til check-in senere end 45 minutter før afgang, kan nægtes check-in og boarding.

 

CHECK-IN VED SELF SERVICE-AUTOMATERNE

Når du rejser fra Billund er det muligt selv at checke ind ved at benytte self service-automaterne. Self service åbner for check-in to timer inden afgang og lukker 45 minutter før afgang, som det gælder for ordinært check-in.

 

CHECK-IN AUTOMATER

I Billund Lufthavn findes der check-in automater, hvor du kan checke dig selv og din bagage ind. Når du checker ind ved hjælp af automaterne, skal du indtaste nummeret på din billet eller scanne din stregkode. Herefter vil du få udskrevet dit boarding pass og afhængig af flyselskab også bag tags.

Bagage tag'et skal du selv sætte på din bagage, hvorefter den skal indleveres ved en skranke med bagage drop.

Kan børn rejse alene med Airseven?

Ja, børn må gerne rejse alene. Indtil de er 12 skal de have bestilt assistance, hvis de er mellem 12 og 16 er der mulighed for at bestille assistance dette er dog ikke et krav, ved behov for assistance skal man kontakte sit rejsebureau.

 

Må jeg flyve, når jeg er gravid?

Ja, gravide må uden restriktioner flyve til og med 34. graviditetsuge. Fra 35. graviditetsuge til og med 37. graviditetsuge må den gravide ikke flyve over 3 timer og 59 minutter og der skal medbringes lægeerklæring som skal kunne fremvises på forlange ved checkin og ombordstigning. Efter uge 38 er det ikke tilladt at flyve.

 

Er man gravid med 2 eller flere børn er der ingen restriktioner frem til og med uge 27, fra uge 27 til og med uge 31 må den gravide ikke flyve over 3 timer og 59 minutter, og der skal medbringes lægeerklæring som skal kunne fremvises på forlange ved checkin og ombordstigning. Efter uge 32 er det ikke tilladt at rejse.

 

Ved tidligere komplikationer i forbindelse med graviditeten skal der altid medbringes en lægeerklæring som skal kunne fremvises på forlange ved checkin og ombordstigning.

 

Der anbefales at man medbringer sin vandrejournal i det særskilte tilfælde at man skulle gå i fødsel tidligere end forventet.

 

Må jeg have ekstra håndbagage med til mit barn under to år?

Det er tilladt at medbringe 1 stk klapvogn/barnevogn til indcheckning gratis.

 

Er klapvognen inkluderet i bagagevægt?

Hver passager som er under 12 år gamle, kan medbringe én klapvogn uden beregning.

 

Må jeg ha babymad med?

Det er tilladt at medtage babymad til rejsen i håndbagagen. Beholderne må gerne være større end 100 ml, men skal stadig pakkes i gennemsigtige plastposer og lægges på båndet.

I nogle lufthavne kan man opleve, at babymad vil blive taget ud til yderligere stikprøvekontrol.

 

Er der pusleplads ombord?

Ja, der findes pusleborde på vores fly. Det er dog forskellige hvor de ligger, kontakt kabinepersonale ombord ved behov.

 

Hvorfor må der ikke sidde to børn under to år på samme række?

Børn under to år har ikke egen plads billet og derfor ikke et sæde. I tilfælde af et trykfald i kabinen vil der i dette tilfælde ikke være iltmasker nok til to børn under to år, da en række med tre sæder har fire iltmasker til rådighed. 

 

Må jeg sidde med mit 3 årige barn på skødet under turen?

Nej, Børn der er fyldt 2 år, skal sidde i sit eget sæde under start og landing.

Børn der endnu ikke er fyldt 2 år, skal sidde i skødet. Kabinebesætningen udlevere en speciel redningsvest og et ekstra sikkerhedsbælte til babyer op til 2 år.

Du kan tilkøbe et sæde til dit barn på under 2 år gennem dit rejseburet, i sådanne tilfælde skal barnet sidde i en medbragt autostol som er godkendt til fly, denne kan medbringes gratis.

Jeg har glemt min jakke, telefon eller taxfreepose ombord, hvad gør jeg?

Det afhænger af, om du har glemt noget på udrejsen eller hjemrejsen. Som udgangspunkt skal du altid kontakte den lufthavn hvor du mener tabet skete ved.

På udrejsen

Passagerer, der har glemt noget om bord på vej til deres endelige destination, skal normalt kontakte hittegodskontoret i ankomstlufthavnen. Kontakt eventuelt din guide for at få hjælp til at genvinde det, du har mistet. Af sikkerhedsmæssige årsager kan Airseven ikke medbringe genstande uden relation til passageren ombord. Varer, der er glemt ved afrejse, refunderes derfor ikke automatisk.

 

På hjemrejsen

Finder Airseven glemte genstande på flyet efter hjemkomst, vil de blive afleveret til hittegodskontoret i den nuværende lufthavn. Hvis ejeren ikke henvender sig dertil, vil glemte sager efter få dage blive overført til politiet på hittegodskontoret. Undtagelserne fra ovenstående er pas, personlige dokumenter og penge, som afleveres direkte til politiet i den nærmeste lufthavn.

Flyver Airseven ind i ukrainsk luftrum?

Nej – ingen af ​​Airseven-flyvningerne er i nærheden af ​​Ukraine eller ukrainsk luftrum. Airseven kommer heller ikke ind i Hvideruslands luftrum.

Passager rettigheder i henhold til EU-forordning 261/2004

Nedenstående rettigheder gælder ikke

  • hvis Airseven ikke er det transporterende luftfartselskab
  • hvis billetten ikke har været til rådighed for offentligheden
  • hvis rejseafbrydelsen skyldes passagerens fejl, eller
  • usædvanlige omstændigheder.

Eksempler på usædvanlige omstændigheder inkluderer, men er ikke begrænset til:

  • meteorologiske omstændigheder
  • sikkerhedsrisici som fx tekniske problemer, der pludselig opstår eller andre uventede fejl ved flysikkerheden
  • strejker, der påvirker flydriften
  • politisk ustabilitet
  • bestemmelser vedrørende lufttrafikstyringen
  • andre sikkerhedsaspekter

Hvad gør jeg, hvis jeg skal bruge ekstra ilt ombord?

Hvis man lider af en hjerte- eller lungesygdom eller andet, der medfører et behov for ilttilførsel under flyvningen, skal man kontakte rejsebureauet i god tid inden afgang og gerne allerede når billetten bestilles.

 

Må jeg medbringe min elektriske kørestol?

Det er Passagerens ansvar er at sikre, at kravene er opfyldt, og CAT/Airseven reserverer ret til at nægte transport, hvis særlige betingelser ikke er opfyldt.

 

Vi accepterer kun tør-/gelcelle- eller lithium-ion (kørestols-) batterier (lithium-ion-batterier kan ikke overstige den samlede mængde
på 300 watt) for en enhed, der drives af to batterier; hvert batteri må ikke overstige 160wh. Uforseglet og
utætte batterier er ikke tilladt til transport.

 

Kørestole må ikke overstige 112 x 115 x 72 cm. Batteristrømmen skal være isolerede og blotlagte poler
beskyttet mod kortslutning. For at beskytte kørestolen/mobilitetshjælpen mod utilsigtet aktivering, venligst
fjern nøglen, deaktiver ved hjælp af joysticket eller deaktiver ved hjælp af en isoleringskontakt eller -knapper eller andre
isolationsmekanismer (såsom Anderson Connector eller Airsafe-stik).

 

Hvordan skal jeg pakke min medicin?

Alt livsnødvendig medicin SKAL medbringes i håndbagagen. Airseven kan desværre ikke være behjælpelig med nedkøling. Sikkerhedskontrollen accepterer mere end 100 ml væske, når det gælder medicin, ved receppligtig medicin, anbefales der at man tager en samtale med sin læge vedr. behov for eventuelt pillepas. hvis blot den er i original emballage og påført patientens navn. Såfremt den medbragte medicin medfører behov for ekstra bagagevægt.

 

Jeg er gangbesværet og skal bruge hjælp til at komme ud til flyet ved afgang og fra flyet ved ankomst. Hvad gør jeg?

Kontakt rejsebureauet og bed dem om at sætte en note på bookingen. Beskeden vil blive sendt til de involverede lufthavne, som så tilbyder kørestols assistance.

COVID-19

Skal jeg bære mundbind ombord?

Der er ikke krav om mundbind ombord på Airseven's flyvninger, dog kan der stadig være krav om mundbind i nogle lufthavne, der anbefales derfor at man kontakter sit rejsebureau ved spørgsmål.

 

Hvor ofte bliver vores fly gjort rene?

Efter hver flyvning, rengøres flyet så det er klart til nye gæster.

 

Er der krav om coronapas ved min destination?

Vi henviser til dit rejsebureau, du kan også læse mere her...

Hund / kat med på rejsen

Må man have ledsagehund/førerhund med på rejsen?

En ledsagehund/førerhund er en hund, der er trænet til at hjælpe personer med et handicap (emotionelt eller fysisk). En ledsagehund/førerhund er accepteret på alle B737-flyvninger og skal sidde således, at passageren og hunden ikke hindrer udgange, nødudstyr og mandskab.

 

Hunden skal sidde på gulvet og aldrig i et sæde. Hunden skal være
fastholdt under hele flyvningen af ​​en snor, der holdes i passagerens hånd eller en snor forbundet med
passagerens sikkerhedssele.

 

 Ved behov for at medbringe ledsagehund/førerhund skal dit rejsebureau kontaktes og bestilles på forhånd. Det er passagerens ansvar at opfylde de gældende dokumentations-/vaccinekrav.

 

Må man have mit kæledyr med på rejsen?

Et kæledyr i kabinen må kun være en kat eller en hund og accepteres på alle B737-flyvninger. Den samlede vægt af
dyr og bur må ikke overstige 8 kg i alt. Skal sidde, så passageren og buret ikke blokere udgange, nødudstyr og mandskab. Beholderen skal placeres på gulvet under sædet foran passageren og må aldrig sidde på første sæderække. Beholderen skal passe under sædet foran og skal
være tæt. Accept af kæledyr på flyvningen er også baseret på reglerne for destinationen. Det er passagerens ansvar at opfylde gældende dokumentations-/vaccinekrav. Ønsker du at medbringe dit kæledyr i kabinen skal dit rejsebureau kontaktes på forhånd for bestilling.

Følelsesmæssigt støttedyr (Emotional Support Animals) er ikke tilladt ombord på vores fly.

 

Kan jeg bestille mad til flyveturen?

Mad på rejsen skal bestilles på forhånd hos rejsebureauet. Børn under 12 år får automatisk børnemenu, det er ikke muligt at bestille mad til dit barn på under 2 år.

 

Hvad hvis jeg er vegetar eller allergiker?

Man kan vælge imellem en række specialmenuer hos Airseven. Vi serverer f.eks. laktosefri mad, glutenfri mad og vegetarmad. Specialmenuer skal bestilles senest tre dage før afgang hos rejsebureauet. Hvis man lider af luftbåren nøddeallergi eller lign. kontakt kabinepersonalet ved ombordstigning.

 

Kan jeg bestille specialmåltid til mit barn som har madallergi?

Børnemenuen kan tilpasses forskellige allergier og præferencer, som for eksempel laktosefri mad, glutenfri mad og vegetarmad etc. og skal bestilles hos rejsebureauet senest 3 dage før afgang.

 

Må jeg medbringe min egen mad, sodavand og alkohol ombord?

Det er som udgangspunkt ikke tilladt at medbringe mad og drikke ombord på Airseven fly. 

 

Viser I film ombord på flyet?

Airseven har ikke TV-skærm på vores flyvemaskiner. 

Der er ikke Wifi ombord på Airsevens flyvemaskiner.

Man er velkommen til at medbringe sin egen tablet eller smartphone så længe disse er i "Flightmode" under hele flyvningen. 

 

Må jeg ryge ombord?

Nej. Rygning er strengt forbudt ombord, dette gælder også elektroniske cigaretter.

 

Betaling ombord

Vi modtager KUN betaling med kreditkort ombord, vær opmærksom på at debitkort ikke kan benyttes. Vi modtager alle de gængse kreditkort som Visa og Mastercard, dog ikke American Express og kort udstedt i russiske banker.

 

Hvad kan jeg købe ombord?

Du kan se vores sortiment af drikkevarer, snacks og salgsvarer her...

 

Kan jeg købe en speciel plads ombord?

Vi henviser her til dit rejsebureau for booking af pladser ombord.

Hvor meget håndbagage må jeg medbringe?

Alle passagerer over 2 år, må medbringe 1 stk. håndbagage af 5 kg med max dimensioner af 56 x 45 x 25 cm inkl. hjul og håndtag.

Medicinsk udstyr som for eksempel CPAP, børneudstyr for eksempel klapvogne og autostole (kan kun medbringes i kabinen hvis der er bestilt sæde til spædbarn gennem rejsebureauet) og hjælpemidler som for eksempel en rollator, kan medbringes ud over de 5 kg, med max dimensioner af 56 x 45 x 25 cm.

 

Min kuffert er gået i stykker eller er ikke kommet frem, hvad gør jeg?

Hvis din kuffert eller anden indtjekket bagage mod forventning ikke ankommet til destinationen eller hvis den er beskadiget, skal du inden du går igennem tolden melde om dette til Airsevens handling agent som varetager håndtering af vores bagage efter landing.

Her vil du blive bedt om at udfylde en Property Irregularity Report (PIR) hvilket er dokumentationen for at bagagen er anmeldt. Det er vigtigt at du er sikker på at navnet og adressen du opgiver i anmeldesen er det samme som står på din bagages navneskilt. Enhver detalje du kan tilføje om udseende og kendetegn vil hjælpe handling med at lokalisere din bagage hurtigst muligt. Det er vigtigt at der oplyses om hvor du kan kontaktes på din destination hvis din bagage er fundet, evt. e-mail adresse.

Efterlysning af din bagage indledes straks efter din anmeldelse indløbet ved vores handling agent og du har udfyldt en Property Irregularity Report (PIR). 

Airseven yder ikke erstatning for forsinkelse af bagage af nogen art i forbindelse med hjemrejsen.

 

Hvis din indtjekkede bagage mod forventning og på trods af, at vi har alle nødvendige oplysninger om kendetegn fra
dig, ikke er lokaliseret senest 21 dage efter den dato, hvor den burde være ankommet, har du mulighed for at søge
erstatning for bortkommet bagage.

Erstatning for beskadiget bagage

Airsevens ansvar er i henhold til Montreal-konventionen begrænset. Vi anbefaler derfor, at du kontakter eget
forsikringsselskab og forhører om muligheden for kompensation for beskadiget bagage.

I henhold til Montrealkonventions artikel 31, paragraf 2 skal man sende en klage til [email protected]
indenfor syvdage efter skaden er sket.

Såfremt du ønsker at fremsætte dit krav over for Airseven, gør vi opmærksom på, at Airsevens ansvar er betinget af, at du
dokumenterer rettidig anmeldelse, at skaden er forårsaget under Airseven varetægt, samt køb med dato og pris påden
skadede bagage.

Airseven yder ikke erstatning for skader, som skyldes fejl og mangler som følge af bagagens egen beskaffenhed, eller
for skader, forårsaget af overpakket bagage, for kosmetiske og/eller overfladiske skader som følge af slitage under
transporten – herunder mindre skrammer, revner, buler, pletter/snavs, skader på hjul, håndtag, støttefødder,
udtrækshåndtag/stropper, påsatte låse og lynlåsfaner samt skader i forbindelse med opbrudte låse. Din bagage kan af
sikkerhedsmæssige årsager blive undersøgt uden din tilstedeværelse/medviden – om nødvendigt ved opbrydning af
låsen.

Ved erstatning skal kufferten fremsendes Airsevens kontor, for videre analyse, vurderes der her at Airseven er erstatningspligtige sendes en ny kuffert af samme model og type eller lignende.

 

I tilfælde af erstatning skal følgende udfyldes og indsendes til Airseven, på [email protected]

BAGAGEFORMULAR ERSTATNING