Ofte Stillede Spørgsmål
Find svar på de mest almindelige spørgsmål ved flyrejser med Airseven
Find svar på de mest almindelige spørgsmål ved flyrejser med Airseven
Hvis dit spørgsmål ikke er blevet besvaret i denne FAQ, bedes du kontakte dit rejsebureau for yderligere information.
Nedenstående rettigheder gælder ikke
Eksempler på usædvanlige omstændigheder inkluderer, men er ikke begrænset til:
Er du blevet påvirket af en situation omfattet af EU-forordning 261/2004?
Hvis du mener at din flyvning har været påvirket af EU 261/2004 forordningen, kan du udfylde denne formular som derefter sammen med rejsebevis/billetten skal sendes til [email protected] – På computer kan du klikke og udfylde formularen direkte uden at printe den ud.
Check-in til størstedelen af de europæiske destinationer åbner to timer før afgang og lukker 45 minutter før afgang. Enkelte flyvninger lukker tidligere, information herom kan være oplyst på dit rejsebeviset.
Passagerer, der ankommer til check-in senere end 45 minutter før afgang, kan nægtes check-in og boarding.
Når du rejser fra Billund er det muligt selv at checke ind ved at benytte self service-automaterne. Automaterne lukker for check-in 45 minutter før afgang, som det gælder for ordinært check-in.
Det er muligt at benytte online check-in for afgange fra Billund Lufthavn. Check-in åbner kl. 14:00 dagen før afgang, hvor rejsende kan foretage deres indtjekning.
På selve rejsedagen behøver man kun at gå til self-bagdrop for at udskrive bagagemærke, før man afleverer sin bagage.
Linket til online check-in tilsendes af dit rejsebureau og kan også findes herunder.
I Billund Lufthavn findes der check-in automater, hvor du kan checke dig selv og din bagage ind. Når du checker ind ved hjælp af automaterne, skal du indtaste nummeret på din billet eller scanne din stregkode. Herefter vil du få udskrevet dit boarding pass og afhængig af flyselskab også bag tags.
Bagage tag’et skal du selv sætte på din bagage, hvorefter den skal indleveres ved en skranke med bagage drop.
Det er ikke muligt at reservere sæder eller bestille ekstra bagage direkte hos Airseven. For at foretage disse ændringer skal du kontakte dit rejsebureau, uanset hvilket det er. Sædereservation og bagagebestilling håndteres af vores samarbejdspartnere, og derfor kan disse tjenester ikke tilbydes direkte af Airseven på nogen af vores flyvninger.
Ja, børn må gerne rejse alene. Indtil de er 12 skal de have bestilt assistance, hvis de er mellem 12 og 16 er der mulighed for at bestille assistance dette er dog ikke et krav, ved behov for assistance skal man kontakte sit rejsebureau.
Ja, gravide må i Danmark uden restriktioner flyve til og med 34. graviditetsuge. Fra 35. graviditetsuge til og med 37. graviditetsuge må den gravide ikke flyve over 3 timer og 59 minutter og der skal medbringes lægeerklæring som skal kunne fremvises på forlange ved checkin og ombordstigning. Efter uge 38 er det ikke tilladt at flyve. Andre regler kan gælde på din destination, det anbefales derfor at du undersøger det inden afgang.
Er man gravid med 2 eller flere børn er der ingen restriktioner frem til og med uge 27, fra uge 27 til og med uge 31 må den gravide ikke flyve over 3 timer og 59 minutter, og der skal medbringes lægeerklæring som skal kunne fremvises på forlange ved checkin og ombordstigning. Efter uge 32 er det ikke tilladt at rejse.
Ved tidligere komplikationer i forbindelse med graviditeten skal der altid medbringes en lægeerklæring som skal kunne fremvises på forlange ved checkin og ombordstigning.
Der anbefales at man medbringer sin vandrejournal i det særskilte tilfælde at man skulle gå i fødsel tidligere end forventet.
Det er tilladt at medbringe 1 stk klapvogn/barnevogn/pusletaske.
Hver passager som er under 12 år gamle, kan medbringe én klapvogn uden beregning – Da bagagen ikke er ind tjekket dækkes den ikke ved eventuelle skader, der anbefales at man benytter sig af en Airshell til beskyttelse, disse kan i de fleste lufthavne lejes til flyrejsen.
Det er tilladt at medtage babymad til rejsen i håndbagagen. Beholderne må gerne være større end 100 ml, men skal stadig pakkes i gennemsigtige plastposer og lægges på båndet.
I nogle lufthavne kan man opleve, at babymad vil blive taget ud til yderligere stikprøvekontrol.
Ja, der findes pusleborde på vores fly. Det er dog forskellige hvor de ligger, kontakt kabinepersonale ombord ved behov.
Børn under to år har ikke egen plads billet og derfor ikke et sæde. I tilfælde af et trykfald i kabinen vil der i dette tilfælde ikke være iltmasker nok til to børn under to år, da en række med tre sæder har fire iltmasker til rådighed.
Nej, Børn der er fyldt 2 år, skal sidde i sit eget sæde under start og landing.
Børn der endnu ikke er fyldt 2 år, skal sidde i skødet. Kabinebesætningen udlevere en speciel redningsvest og et ekstra sikkerhedsbælte til babyer op til 2 år.
Du kan tilkøbe et sæde til dit barn på under 2 år gennem dit rejseburet, i sådanne tilfælde skal barnet sidde i en medbragt autostol som er godkendt til fly, denne kan medbringes gratis.
Det afhænger af, om du har glemt noget på udrejsen eller hjemrejsen. Som udgangspunkt skal du altid kontakte den lufthavn hvor du mener tabet skete ved.
Passagerer, der har glemt noget om bord på vej til deres endelige destination, skal normalt kontakte hittegodskontoret i ankomstlufthavnen. Kontakt eventuelt din guide for at få hjælp til at genvinde det, du har mistet. Af sikkerhedsmæssige årsager kan Airseven ikke medbringe genstande uden relation til passageren ombord. Varer, der er glemt ved afrejse, refunderes derfor ikke automatisk.
Finder Airseven glemte genstande på flyet efter hjemkomst, vil de blive afleveret til hittegodskontoret i den nuværende lufthavn. Hvis ejeren ikke henvender sig dertil, vil glemte sager efter få dage blive overført til politiet på hittegodskontoret. Undtagelserne fra ovenstående er pas, personlige dokumenter og penge, som afleveres direkte til politiet i den nærmeste lufthavn.
Nej – ingen af Airseven-flyvningerne er i nærheden af Ukraine eller ukrainsk luftrum. Airseven kommer heller ikke ind i Hvideruslands luftrum.
Hvis man lider af en hjerte- eller lungesygdom eller andet, der medfører et behov for ilttilførsel under flyvningen, skal man kontakte rejsebureauet i god tid inden afgang og gerne allerede når billetten bestilles.
Det er Passagerens ansvar er at sikre, at kravene er opfyldt, og CAT/Airseven reserverer ret til at nægte transport, hvis særlige betingelser ikke er opfyldt.
Vi accepterer kun tør-/gelcelle- eller lithium-ion (kørestols-) batterier (lithium-ion-batterier kan ikke overstige den samlede mængde
på 300 watt) for en enhed, der drives af to batterier; hvert batteri må ikke overstige 160wh. Uforseglet og
utætte batterier er ikke tilladt til transport.
Kørestole må ikke overstige 112 x 115 x 72 cm. Batteristrømmen skal være isolerede og blotlagte poler
beskyttet mod kortslutning. For at beskytte kørestolen/mobilitetshjælpen mod utilsigtet aktivering, venligst
fjern nøglen, deaktiver ved hjælp af joysticket eller deaktiver ved hjælp af en isoleringskontakt eller -knapper eller andre
isolationsmekanismer (såsom Anderson Connector eller Airsafe-stik).
Alt livsnødvendig medicin SKAL medbringes i håndbagagen. Airseven kan desværre ikke være behjælpelig med nedkøling. Sikkerhedskontrollen accepterer mere end 100 ml væske, når det gælder medicin, ved receppligtig medicin, anbefales der at man tager en samtale med sin læge vedr. behov for eventuelt pillepas. hvis blot den er i original emballage og påført patientens navn. Såfremt den medbragte medicin medfører behov for ekstra bagagevægt.
Kontakt rejsebureauet og bed dem om at sætte en note på bookingen. Beskeden vil blive sendt til de involverede lufthavne, som så tilbyder kørestols assistance.
En ledsagehund/førerhund er en hund, der er trænet til at hjælpe personer med et handicap (emotionelt eller fysisk). En ledsagehund/førerhund er accepteret på alle B737-flyvninger og skal sidde således, at passageren og hunden ikke hindrer udgange, nødudstyr og mandskab.
Hunden skal sidde på gulvet og aldrig i et sæde. Hunden skal være
fastholdt under hele flyvningen af en snor, der holdes i passagerens hånd eller en snor forbundet med
passagerens sikkerhedssele.
Ved behov for at medbringe ledsagehund/førerhund skal dit rejsebureau kontaktes og bestilles på forhånd. Det er passagerens ansvar at opfylde de gældende dokumentations-/vaccinekrav.
Et kæledyr i kabinen må kun være en kat eller en hund og accepteres på alle B737-flyvninger. Den samlede vægt af
dyr og bur må ikke overstige 8 kg i alt. Skal sidde, så passageren og buret ikke blokere udgange, nødudstyr og mandskab. Beholderen skal placeres på gulvet under sædet foran passageren og må aldrig sidde på første sæderække. Beholderen skal passe under sædet foran og skal
være tæt. Accept af kæledyr på flyvningen er også baseret på reglerne for destinationen. Det er passagerens ansvar at opfylde gældende dokumentations-/vaccinekrav. Ønsker du at medbringe dit kæledyr i kabinen skal dit rejsebureau kontaktes på forhånd for bestilling.
Følelsesmæssigt støttedyr (Emotional Support Animals) er ikke tilladt ombord på vores fly.
Mad på rejsen skal bestilles på forhånd hos rejsebureauet. Børn under 12 år får automatisk børnemenu hvis der er bestilt mad til turen, det er ikke muligt at bestille mad til dit barn på under 2 år.
Man kan vælge imellem en række specialmenuer hos Airseven. Vi serverer f.eks. laktosefri mad, glutenfri mad og vegetarmad. Specialmenuer skal bestilles senest tre dage før afgang hos rejsebureauet. Hvis man lider af luftbåren nøddeallergi eller lign. kontakt kabinepersonalet ved ombordstigning.
Børnemenuen kan tilpasses forskellige allergier og præferencer, som for eksempel laktosefri mad, glutenfri mad og vegetarmad etc. og skal bestilles hos rejsebureauet senest 3 dage før afgang.
Det er som udgangspunkt ikke tilladt at medbringe mad og drikke ombord på Airseven fly.
Airseven har ikke TV-skærm på vores flyvemaskiner.
Der er ikke Wifi ombord på Airsevens flyvemaskiner.
Man er velkommen til at medbringe sin egen tablet eller smartphone så længe disse er i “Flightmode” under hele flyvningen.
Nej. Rygning er strengt forbudt ombord, dette gælder også elektroniske cigaretter.
Vi modtager KUN betaling med kreditkort ombord, vær opmærksom på at debitkort ikke kan benyttes. Vi modtager alle de gængse kreditkort som Visa og Mastercard, dog ikke American Express og kort udstedt i russiske banker.
Vi henviser her til dit rejsebureau for booking af pladser ombord.
Airseven tilbyder muligheden for at købe taxfree varer ombord på alle flyvninger. Personalet vil gå igennem flyveren med en vogn fyldt med varer fra sortimentet i vores taxfree magasin. Det er ikke muligt at bestille taxfree varer på forhånd.
Alle passagerer over 2 år, må medbringe 1 stk. håndbagage af 5 kg med max dimensioner af 56 x 45 x 25 cm inkl. hjul og håndtag.
Medicinsk udstyr som for eksempel CPAP, børneudstyr for eksempel klapvogne og autostole (kan kun medbringes i kabinen hvis der er bestilt sæde til spædbarn gennem rejsebureauet) og hjælpemidler som for eksempel en rollator, kan medbringes ud over de 5 kg, med max dimensioner af 56 x 45 x 25 cm.
Hvis din kuffert eller anden bagage, som du har tjekket ind, mod forventning ikke ankommer til din destination eller er beskadiget, bedes du venligst rapportere det til Airsevens handlingsagent, som håndterer bagagen efter ankomsten, før du går gennem tolden.
Du vil blive bedt om at udfylde en “Property Irregularity Report (PIR),” som fungerer som dokumentation for anmeldelsen af bagageskaden eller manglende bagage. Det er vigtigt, at de oplysninger, du giver i anmeldelsen, såsom dit navn og adresse, matcher oplysningerne på din bagages mærke. Enhver yderligere beskrivelse af bagagens udseende og karakteristika vil være til stor hjælp for handling personalet i at lokalisere din bagage så hurtigt som muligt. Det er også vigtigt at oplyse, hvordan du kan kontaktes på din destination, hvis din bagage findes, herunder din e-mailadresse.
Eftersøgningen af din bagage begynder straks efter, at du har rapporteret det til vores håndteringsagent og udfyldt en “Property Irregularity Report (PIR).”
Hvis din indtjekkede bagage, på trods af at vi har alle nødvendige oplysninger om dens karakteristika fra dig, ikke kan lokaliseres senest 21 dage efter den forventede ankomstdato, har du mulighed for at anmode om erstatning for bortkommet bagage.
Airsevens ansvar er underlagt begrænsninger i henhold til Montreal-konventionen. Vi anbefaler derfor, at du tager kontakt til dit eget forsikringsselskab for at undersøge muligheden for kompensation for skader på din bagage.
Ifølge Montreal-konventionens artikel 31, punkt 2, er det påkrævet at indgive en klage til [email protected] inden for en periode på syv dage efter, at skaden er indtruffet.
Hvis du ønsker at fremsætte et krav over for Airseven, skal du være opmærksom på, at Airsevens ansvar afhænger af, at du kan dokumentere en korrekt tidsmæssig anmeldelse, at skaden er opstået under Airsevens varetægt, samt at du kan fremlægge oplysninger om købsdato og prisen for den beskadigede bagage.
Airseven dækker ikke omkostninger i tilfælde af skader, der skyldes defekter i bagagens oprindelige tilstand, skader forårsaget af overfyldt bagage, kosmetiske eller overfladiske skader som følge af normal slid under transporten. Dette kan omfatte mindre ridser, revner, buler, pletter eller snavs, skader på hjul, håndtag, støttefødder, udtrækshåndtag eller stropper, låse og lynlåsfaner samt skader forårsaget af brudte låse. Af sikkerhedsmæssige årsager kan din bagage blive undersøgt uden din tilstedeværelse eller viden, og i nødvendige tilfælde kan låsen blive brudt op.
Ved erstatning skal kufferten fremsendes Airsevens kontor, for videre analyse, vurderes der her at Airseven er erstatningspligtige sendes en ny kuffert af samme model og type eller lignende.
Ved fremvisning af den oprindelige købskvittering på kufferten foretager Airseven en værdiforringelse på 30 % af den oprindelige købspris for det første år. Er kufferten over 2 år, erstatter Airseven maksimalt 50 % af kuffertens oprindelige pris.
Hvis den oprindelige købskvittering ikke kan fremvises, men kuffertens type og pris kan dokumenteres, vil Airseven erstatte 25 % af kuffertens værdi eller maksimalt DKK 250. Hvis indholdet af din bagage er tabt eller beskadiget uden at kufferten er beskadiget, anbefaler vi, at du kontakter dit rejseforsikringsselskab. Airseven forbeholder sig retten til at lave en individuel vurdering af alle tasker, hvorved erstatningen kan variere.
I tilfælde af erstatning skal følgende udfyldes og indsendes til Airseven, på [email protected] Behandlingstiden kan varierer på henvendelser, men vi bestræber os på at besvare alle henvendelser hurtigst muligt.